Thursday, January 27, 2011

890123…

23/1 yang lepas merupakan hari ulang tahun ex-roommate aku waktu dekat matrikulasi zaman dahulu kala. Aku nie dengan semangatnya (konon nak jadi orang pertamalah wish birthday dia) hantarlah mesej melalui fb pada dia. Nak hantar guna sms tapi waktu tu kredit tak ada pula. Nak guna telefon rumah call dia tapi dah tengah malam waktu tu takut ganggu dia tengah tidur pula. Nak hantar surat tapi takut lambat sampai. Nak hantar guna e-mail tapi alamat e-mail pun tak ada. Nak sembang guna ym tapi ym dia tak on. Banyak betul halangan jadi mukabuku jelah yang paling berguna masa tu.

Kek buat Zubaidah a.k.a Idah/Zu

Eh, dia tak tidur lagi rupanya…Nie mesti member-member dia buat birthday party untuk dia sebab tu dia tidur lambat nie. Tadi aku hantar mesej selamat menyambut hari ulang tahun kelahiran yang ke 21 tahun…lepas tu dia balas yang dia bukan 21 tapi dah 22 tahun nie… Jap3x…22 tahun? Dia tua daripada aku setahunlah maknanya…tapi kenapa dia tak pernah cakap apa-apa pun waktu kat matrix dulu. Pelik nie…

Dengan pelik, hairan dan confusenya aku pun tanyalah dia… Manalah tau selama nie dia berahsia dengan aku bab-bab tahun lahir nie. Dia pun balas, eh…kitakan 22 tahun, tahun nie. Kamu nie perasan mudalah… Oh, tidak!!! Aku dah 22 tahun ke???


Ok, nak sambung dengan cerita nie…

Hari ahad lepas, ahad yang baru lepas nie, ya hari ahad yang nie baru je 3, 4 hari berlalu tu…Aku bawalah sepiring kuih talam keladi pergi rumah nenek aku. Hehehe…cucu yang baik, melawat nenek siap bawa kuih talam sepiring lagi…sebenarnya kuih talam tu bukan aku yang buat, ada orang bagi…

Sembang-sembang-sembang dengan nenek tiba-tiba nenek tanya pula soalan yang memang selalulah dia akan tanya setiap kali aku jumpa dia…Ha..cuba teka soalan ape? Ha, tanya kabar? Dah makan ke belum? Bila nak abis belajar? Macam mana praktikal?

Ok, semua salah…soalan yang biasa dia tanya ialah…. Angah dah ada pakwe? (Semua family aku panggil aku angah sebab anak no 2 kan) Gila mencabar soalan nenek bagi…

Aku dengan muka buat-buat terkejut pun buat-buat tanya apa nenek cakap tadi. Saje je buat-buat tak dengar pula dengan soalan-soalan macam tu. Nenek pun tanyalah soalan yang sama, aku bajet nenek tukarlah soalan lain rupanya dia tanya soalan yang sama gak. Aku pun jawablah dengan yakin dan semangatnya…”Tentulah, tak ada nek….”hehehe…

Bila aku balik rumah, aku ceritalah yang aku dah bagi kuih talam keladi tu kat nenek siap bersembang dengan nenek lagi.

Mak pun cakap, “bagi kuih ada makna tu.”

Abah pula cakap, “Dalam cerita P.Ramli tu…pelajar mengurat anak tok guru tapi kau nie anak tok guru mengurat pelajar.”

Sebenarnya, kuih talam tu mak kawan aku @ kawan abah dan mak yang bagi. Aku belajar silat dekat rumah dia, lepas abis silat tu dia bagi kuih talam tu suruh aku bagi kat mak aku. Tu yang jadi isu sekarang nie….

Aku pun pandang abah dan berkata, “Abah nak hantar orang belajar silat dekat MMU ke?” hehehe…ayat berbau ugutan disitu.

Mak pula berkata, “Abang, karang ada pula yang tak nak pergi belajar silat dah.”

Aku dalam hati berkata…’tau tak pa.’

Aku memang tidak suka dan tidak gemar dengan benda-benda yang macam nie. Tolonglah jangan laga-lagakan aku dengan sesiapa sebab aku bukannya ikan laga. Mak dengan abah nie ada-ada je nak kenakan aku. Dulu dengan anak ustazah sekarang dengan anak tok guru pula…entah ape-ape je…

Kata2 azimatku: Aku dah 22 tahun dan mempunyai 2 orang anak tapi tak ada suami. Hehehe…itu maknanya yang dua orang anak itu adalah anak buahku. Usiaku masih muda dan perjalanan hidupku masih panjang…sijil ijazah belum lagi kugenggam, impian aku belum lagi tercapai. Jasa ibu dan ayah juga belum lagi aku balas… So, yang tak penting tolak tepi dulu ya….

No comments:

Post a Comment