Tuesday, February 1, 2011

Semalam waktu aku tengah tekan-tekan remote control tv tiba-tiba tangan aku nie tertekanlah no 3. Maka muncullah drama Gemilang dekat skrin tv. Entah macam mana tangan aku terus terkaku dan mata aku terus tidak beralih daripada skrin.

“Ha…nielah cerita yang keluar dalam surat kabar tu. Lisdawati dengan Eja belakon. Hero dia Farhin Ahmad.” Aku pun menjeritlah pada adik aku. Padahal dia duduk dekat belakang aku je tapi sebab terlalu excitedkan tu yang menjerit tu.

“Eh ya ke angah…”balasnya sambil matanya juga tidak beranjak dari skrin tv.

Tunggu punya tunggu sekali tak muncul-muncul pulak Farhin Ahmad dalam cerita nie. Tiba-tiba keluar ar Tizz Zaqyah…

“Eh, bukanlah. Nie cerita gemilangkan. Oooo….yang aku cakap Eja belakon tu cerita lain…hehehe…”ujarku perlahan.

“Cerita nie Tizz Zaqyahlah yang belakon angah…”balas adikku.

“Ha’alah…”aku terus diam.


Bila aku tengok cerita gemilang semalam, aku terus teringat dekat Cikgu Busra…cikgu matematik aku waktu aku sekolah rendah. Sebab cikgulah saya hafal sifir 2 sampai 9. Mana taknya, bila waktu kelas dia je semua kena baca sifir sebelum dia masuk kelas. Kita orang satu kelas kena sambut kedatangan cikgu tu dengan sifir. Time kelas dia je semua kena senyap. Mana boleh bercakap dalam kelas. Tapi aku nie bukan pelajar yang baik dan dengar katakana. Pernah jugalah sekali tu kepala aku nie kena ketuk dengan buku teks darjah 4. Kalau nipis tak apalah juga nie tak punyalah tebal buku teks tu. Pening kejap…

Kalau tak ada kerja rumah mesti tak sah. Tiap-tiap hari mesti ada je buah tangan (kerja sekolah) yang cikgu tu bagi. Buku kalau tak bertampal-tampal dua tiga buah memang tak sah. Pembetulan yang salah memang wajib buat. Hampir semua latihan dalam buku teks tu kena buat. Lepas tu, kena ada sebuah buku sifir. Buku sifir tu pulak kena buat sendiri. Aku terpaksa habiskan masa cuti sekolahku untuk buat sifir. Sampaikan aku siap bawak balik kampung lagi buku sifir tu…

Kenangan sungguh. Sampaikan mak aku pun beli buku rujukan matematik sebab nak ajar aku matematik dekat rumah. Dulu waktu aku darjah 1,2 dan 3 aku nie kurang sikit dengan matematik nie. Tapi bila naik je darjah 4 dan 5, cikgu nielah yang ajar aku matematik sampai aku habis sekolah menengah pun aku tak pernah gagal dalam subjek matematik nie….



Nota: Rindunyalah zaman sekolah dahulu kala. Doremon, boleh pinjam skrin tv masa lampau tak aku nak tengok semula kenangan-kenangan aku di zaman aku sekolah rendah… Futurama, ada taka lat yang canggih sehingga membolehkan aku mengesan dimanakah kawan-kawan aku zaman sekolah dulu…. Upin dan ipin, jom kita pergi mengembara bersama untuk mencari kawan-kawan lama aku….. Conan tolong siasat dimanakah tempat tinggal mereka sekarang.

No comments:

Post a Comment