Friday, March 28, 2014

Tersirat yang tidak dapat dilihat...

Salam....

Nak kongsi perbualan abah dan aku saat minum petang tadi...

Abah: Tau kenapa angah dapat kerja dekat kl tu?

Aku: Sebab... yalah kalau bukan... kenapa bah... (aku tak terus cakap sebab abah dah faham sangat jawapan apa yang akan aku berikan...)

Abah: Nie sebab usaha angah nak mengajar dekat kolej tu.

Aku: Ha?

Abah: Yalah, angah dapat info pasal benda nie waktu pergi utm skudaikan. Angah g utm skudai sebab nak cari bahan mengajar dekat kolej tu.

Aku: .......  (Terdiam dan berfikir...)


Imbas kembali,

Sebelum aku buat keputusan untuk pergi utm skudai, kawan sepejabat ada ajak untuk pergi utm kl cari bahan. Bila aku cakap dengan abah dan mak, mereka seolah-olah tidak memberi jawapan (jadi maksudnya mereka tak setujulah aku pergi kl). Aku pun akhirnya membuat keputusan untuk pergi skudai dengan alasan nak jumpa pensyarah sebab nak tanya berkenaan dengan Phd. Jadi, abah setuju dan mak pun setuju. Diaorang siap hantar lagi dekat melaka sentral pagi ahad itu. 

Waktu di sana, aku berusaha pergi perpustakaan fakulti dahulu untuk cari bahan mengajar. Lepas tu aku terus ke perpustakaan besar. Dalam perjalanan nak ke perpustakaan utama itu, aku telefon pensyarah aku. Dan berbual-bual kejap tanya pasal kerja dan segala macam. Beberapa minit kemudian, di dalam perpustakaan utama sedang aku mencari bahan mengajar tiba-tiba dapat call daripada pensyarah tu semula. Dia call semula sebab nak bagi tahu jawatan kosong dekat kl dan suruh aku cuba try test...

Aku pada mulanya macam malas juga sebab memang yakin yang aku tak layak untuk jawatan itu walaupun sebenarnya aku sangat berharap untuk dapat. Jadi, aku pun teruskan dulu cari bahan dan dalam masa yang sama aku call abah bagi tahu pasal jawatan kosong di kl tu. Abah suruh mohon gak tapi aku cakap nantilah aku fikirkan.

Keesokkannya, ok hari isnin tu aku cuti sebab diaorang nie ajak makan2 malam ahad jadi tak boleh balik hari ahad. Hari isnin aku teruskan juga dengan mencari bahan untuk mengajar. Waktu aku duduk melayari internet di perpustakaan utama, tiba-tiba dapat call daripada pensyarah. Dia tanya dah mohon belum jawatan kosong kat kl tu. Aku pun cakaplah aku tak balik melaka lagi. Lepastu dia cakap kena cepat. Aku pun buka emel cari borang2 yang ada dan berkenaan dengan yang dia minta terus mohon jawatan kosong di kl tu. Bila cerita dekat abah, abah pun suruh cepat2 mohon jawatan kosong itu.

Ada hikmah di setiap apa yang ibu bapa kita suruh buat rupanya. Sebab tu aku kena ingat supaya tidak melawan cakap mereka. Setiap apa yang mereka suruh kita buat dan larang kita buat itu ada hikmah disebaliknya. Love you abah dan mak ketat-ketat...

Note:

Dua insan yang berbeza, usia mereka tidak jauh beza dan perwatakannya sangat serupa... Dua orang ayah, cuma seorang abah tersayang dan seorang ayah terhebat. Terima kasih yang tidak terhingga buat dua insan yang tidak berkira dan tidak mengeluh saat terpaksa menghabiskan masa untukku dan tidak jemu2 mengajarku...('',)

No comments:

Post a Comment