Wednesday, March 19, 2014

Kebetulan???

Salam...

Alhamdulillah, nanti 1 April akan bermula kerja di tempat baru. Sangat berharap segalanya berjalan dengan lancar. Sekarang pun masih tercari-cari rumah sewa yang boleh disewa. 

Terbaca status fb daripada seorang sahabat, dia daftar kerja pun pada 1 April nie. Wah... samalah kita. Cuma tempatnya sahaja berbeza. Satu je yang perlu awak tahu, saya doakan yang terbaik buat awak walau dimana awak bekerja. Mungkin rezeki awak bukan di semenanjung tapi tak apalah pengalaman untuk awak bekerja di negeri jauh dari tempat asal awak. Samalah macam saya cuma saya masih di dalam semenanjung ini. 

Oh ya, semakin nak habis nie semakin baik pula pelajar-pelajar aku nie. Pening kepala aku nak melayannya. Aku pernah tercakap "Awak tak payahlah baik sangat dengan saya. Saya tak lama dekat sini.". Boleh pula pelajar tu cakap, "Miss, miss jangan patahkan hati saya...". 'Hoi, saya patahkan hati kamu... Yang kamu patahkan hati saya dengan keputusan teruk kamu waktu test tu tak apa pula...' Hahaha....macam2 ragam budak2 nie. Tapi sangat seronok bila dah rapat dengan mereka. Seronok rasa nak ajar mereka sampai ada yang cakap... "Saya suka dengan miss nie, setiap kali masuk kelas miss mesti senyum dan miss tak marah. Tak macam miss2 lain susah nak senyum." <----ayat bodek="" hai...students...="" lebih...="" markah="" nak="" p="" sebab="">
Oh teringat pula cerita minggu lepas. Aku terpaksa batalkan kelas sebab ada program kolej yang mewajubkan aku untuk hadir program tu. So, aku cakap dengan students aku sebab kebetulan mereka2 tu datang jumpa aku. "Ha, kelas korang esok tak ada tau. Saya ada hal. Semua pensyarah untuk department nie ada program esok. Kelas ganti nanti kita buat kemudian ya." Ujarku kepada students2ku.
"Ha, apa miss? kelas batal miss..." ujar beberapa pelajar yang berhampiran denganku.
"Yup, saya ada program..." balasku pendek sambil memerhati mereka untuk melihat gelagat mereka satu persatu.
"Yess miss... terima kasih miss... sayang miss..." ujar seorang pelajar siap bagi flying kiss lagi... (Hai...budak2 nie suka sangat kelas tak ada. Bila nak buat kelas ganti pula, selalu je jadual dia penuh... pening kepala aku dengan budak2 nie banyak sangat alasannya...)

Tapi apa2 pun aku mula suka dengan kerjaya nie. Sambil berkongsi pengalaman sepanjang aku belajar dulu, aku juga dapat mencurahkan segala ilmuku kepada pelajar2... Semoga segala ilmu yang aku cerahkan itu mampu membantu mereka berjaya di hari kemudian. Teringat ayat seorang sahabat yang saya2 pensyarah... "Kita bertanggungjawab untuk markah yang kita beri pada students sebab markah itu yang mereka gunakan untuk berjaya dihari kemudian" hai....naik seram pula dengar ayat tu. Aku adalah penentu kepada kejayaan mereka, salah aku ajar maka salahlah kefahaman mereka dan salahlah juga prektikal  mereka kelak. Hu...besar gak tanggungjawab itu...

Note:
Berharap students2 semua dapat menjawab soalan final exam dengan tenang dan penuh ilmu didada. Tak sampai hati pula nak cakap dekat mereka yang aku hanya tinggal 2 minggu je lagi bersama mereka sebab aku takut aku pula yang sedik bukan mereka. Terlalu banyak aku mendengar harapan mereka pada awal aku mula mengajar mereka, mereka sangat berharap supaya aku terus mengajar di situ sehingga mereka grad diploma tapi aku ada tanggungjawab aku yang lain. Khas buat pelajarku...Saya tunggu korang di UTM, konvolah cepat saya cuba datang konvo korang di UTM nanti...=)

No comments:

Post a Comment