Sunday, October 31, 2010

Siapa Kata Adik-beradik Ramai Selalu Bergaduh…

Nie bukan soalan basic yang orang selalu tanya tetapi nie soalan yang menjadi tanda tanya dalam kepala aku nie. Nie semua sebab seorang kawan aku nielah, dia cakap aku nie dah biasa bergaduh-bergaduh nie sebab adik-beradik aku ramai. Agaknya dia ingat, aku dekat rumah asyik bergaduh je kut. Hehehe…tah pape je…

Kalau tanya dekat aku, aku memang tak ada masalah langsung dengan adik-beradik aku dan kamipun jarang bergaduh. Teringat pula waktu dulu-dulu, kalau abah dengan mak ajak je pergi pantai ke, jeram ke, kolam air panas ke ataupun taman mainan…boleh je kami adik-beradik main baik-baik. Tak payah nak ajak-ajak orang pun. Sampai sekarang pun masih macam tu juga. Kiranya aku dengan adik-beradik aku nie tak perlukan orang luar untuk bermain ataupun belajar sebab kami dah cukup ramai untuk itu. So, tak timbullah masalah tak ada kawan nak bermain atau tak ada kawan nak teman belajar.

Kadang-kadang kami saja je tak ajak orang luar untuk main laying-layang, pergi perpustakaan desa dan mandi pantai. Kalau bawa orang lain leceh sebab nak kena jaga diaorang lagi, adik-beradik lagi jadi kami ambil keputusan untuk pergi bersama adik-beradik je.

Seronok adik-beradik ramai nie, kalau main boling tu kecoh je lebih padahal bola semua masuk longkang. Kalau main air pula, bising je lebih padahal semua tak tahu berenang. Kalau karaoke tu, semua nak nyanyi padahal lirik lintang-pukang. Kalau tengok tv tu bukan main meriah lagi padahal cerita tah pape je. Kadang-kadang berebut nak tengok cerita dekat tv tapi tak sampai separuh cerita semua dah buat kerja masing-masing, masa mula-mula je.

Waktu yang paling meriah sekali bila semua berkumpul, semua benda nak diceritakan sampai kadang-kadang tak ada orang pun yang jadi pendengar. Bila main game pula, semua nak main game yang sama kadang-kadang siap lawan-lawan level lagi. Wah…rindunya dekat adik-beradikku rasa macam nak balik sekarang je…

Mak dengan abah selalu pesan, buruk baik adik-beradik kita dia tetap adik-beradik kita. Dengan adik-beradik nie jangan menyombong sangat, bila kita susah nanti ingat ada orang lain nak tolong kalau bukan adik-beradik sendiri. Jadi yang selalu bergaduh dengan adik-beradik sendiri tu cepat-cepatlah bermaaf-maafan.



Untuk ingatan: Air dicincang tak akan putus begitulah hubungan adik-beradik sepatutnya. Samalah macam kacang panjang walau bagaimana rupa sekalipun ia dipotong ia tetap dipanggil kacang panjang dan bukannya kacang botol. Air terjun tetap akan terjun daripada atas dan bukannya daripada bawah ke atas. Dah…dah…dah…jangan nak mengarut…hehehe…(‘’,)

No comments:

Post a Comment