Wednesday, June 25, 2014

Kasut yg hilang

Assalamualaikum...

"Misi mencari kasut yang hilang. Tinggal sebelah je, entah manalah hilang sebelah lagi. Kepada yang jumpa sila pulangkan..." ----> lebih kurang ayat En FAA untuk status fb dia beberapa hari lepas.

Kelakar pula baca status En FAA nie... siap letak gambar kasut yang tinggal sebelah lagi. Terus buat aku terfikir untuk tulis post nie...

Kasut ada banyak jenis, warna, corak, saiz dan bentuk. Mungkin juga secara tidak sengaja kita terpakai kasut yang sama dengan member kita. Tapi biasanya, kita tak akan ada hanya satu kasut kan... Yalah, kasut sukan lain, kasut pergi jalan lain, kasut masuk toilet lain, kasut pergi kerja lain. Tapi tidak dinafikan, ada juga yang hanya ada satu kasut je. Mungkin keadaan familynya yang tidak semewah orang lain atau mungkin juga terlalu selesa dengan hanya satu kasut itu.

Apa yang aku nak sampaikan ialah...

Kita tidak akan ada masalah yang sama dengan orang lain. Ya, mungkin ada tapi betulkah ianya betul2 sama? Contohnya masalah dengan bos. Si A dan Si B dua2 ada masalah dengan bos mereka tapi jenis masalah tentu tak sama. Si A cakap bos dia selalu cari salah dia. Si B pula cakap bos dia selalu paksa2 suruh buat kerja last minute. So, jenis masalah tak sama walaupun dua2 mereka mempunyai bos yang sama.

Jadi... kesimpulannya, jangan mudah membuat kesimpulan dengan hanya melihat keadaan diri sendiri. Cubalah berada dalam situasi orang itu sebelum nak cakap apa2 pasal orang itu.

Sama dengan kes aku semalam... Aku cakap dr R tu baik tapi kawan2 yang lain semua cakap tak. Aku cakaplah, dari segi percakapan dr R tu nampak dia baik. Penampilan dia juga nampak baik dan sopan. Tapi, semua orang tak puas hati dengan aku. Tiba-tiba aku teringat kembali, mereka boleh berkata begitu sebab mereka pernah bekerja dengan dr R tu. Aku pula? Hanya melihat dr R dan baru mengenali dr R itu. Maka, aku pun terus diam daripada terus membela dan menegakkan pendirianku. (yalah, karang tak pasal2 aku pula yang kena tengking sebab menyebelahi musuh mereka)

Peringatan untukku,
Cubalah try pakai kasut mereka jika aku ingin tahu bagaimana hidup mereka. Jika ia terlalu susah untuk aku terus melangkah, tinggalkanlah kasut itu dan pakai semula kasut aku sendiri sebab aku tidak akan pergi jauh sekiranya aku teruskan melangkah dengan kasut orang lain. Walaupun murah, walaupun buruk, walaupun ketinggalan zaman... namun itulah kasut yang aku ada dan dengan kasut itu juga aku berjaya melangkah jauh...

Notaku:
Sehari selepas En FAA post kasut dia hilang, esoknya dia post balik yang dia dah jumpa sebelah lagi kasut tu. Nampak macam tak guna je kasut tu. Bolehlah simpan pakai waktu kawen nanti.... hihihi....

No comments:

Post a Comment