Saturday, August 24, 2013

Cermin mata bingkai hitam...

Salam...

"Ada nampak cermin mata aku tak?" tanya Aku kepada seseorang disebelahku.
"Ada, tadi nampak dekat muka kau." jawabnya selamba.
"Aku tanya betul2 kut, tak payah nak main2 pula." geram aku dengan perangai orang disebelahku itu yang tidak serius. Sedangkan aku dah macam separuh gila tercari-cari akseseri hiasan kesayanganku itu.
"Tu, dekat atas meja. Aku letak dekat situ tadi." Jawabnya sambil menunjukkan jari telunjuknya kearah meja yang dimaksudkan.
"La...kenapa kau letak situ. Kau tahu tak, benda inilah satu-satunya barang paling berharga yang aku ada." Marah sungguh dirinya saat sahabatnya itu menyimpan cermin mata kesayangannya itu di atas meja belajarnya.
"Aku dah tolong dah cukup baik. Aku jumpa cermin mata kau tu bawah katil, aku takut kau pijak lagi sebab tu aku simpan dekat atas meja belajar kau." Sahabatnya menjelaskan keadaan yang sebenar.
"Ooo....eee....ok, sorilah kalau macam tu. Sori...." Senyumku kearah sahabatku itu.

Barang berharga yang sering dipakai setiap hari bermula dari celik mata sehingga tertutup kelopak mata pun boleh hilang, inikan pula sesuatu yang jauh daripada kita dan sesuatu yang tidak kita gunakan setiap hari...
Kehilangan sesuatu benda yang normal dan akan sentiasa kita rasai...
Tapi, setiap kehilangan akan ada sesuatu yang bermakna seperti kenangan dan kerinduan...

Tinggal seminggu sebelum kehilangan datang menjemput kita...
Sahabat...

No comments:

Post a Comment