Saturday, May 25, 2013

Malas...

Salam.

Malas, malas, malas, malas, malas....
Aku malas nak buat kerja yang banyak melambak-lambak sehingga membuatku merungut-rungut tanpa sedarku. Aku mula mengeluh dengan segala benda yang perlu aku lakukan. Mengeluh, merungut, complain, cuba argue dan akhirnya aku terus tertidur tanpa buat satu kerja pun.

Bila aku bangun, aku mula mengeluh semula. Aku mula merungut dengan semua benda yang sama. Aku mula benci untuk teruskan hidup dan akhirnya aku tinggalkan semuanya. sampai suatu masa hatiku terdetik, kenapa nak kena merungut sebab dengan merungut tu bukan boleh siap pun semua kerja. Akhirnya dengan perasaan yang masih lagi ingin merungut dan mengeluh, aku pun teruskan juga membuat kerja-kerjaku. Tanpa aku sedari...akhirnya, siap juga kerja itu. Yahoooo..... siap satu, ada satu lagi....Begitulah seterusnya.  

Aku terus membuat satu persatu kerjaku sambil hati ini masih lagi ingin merungut dan terus merungut. Walaupun aku teruskan kerjaku sambil bibirku terus merungut namun aku berasa seperti kosong. Tiba-tiba, lagu kosong daripada Najwa Latif pun berkumandang. Aku menyanyi-nyanyi mengikut lagu yang berkumandang. 

Aku berhenti buat kerja dan merungut. Aku muhasabah diri seketika dan hasilnya. Aku buat kerja dengan fokus. Tiada lagi rungutan yang keluar daripada bibirku. Aku perlahan-lahan membuat kerja sambil mendengar lagu-lagu kegemaranku. Bilik aku kemas supaya sentiasa cantik dan tersusun membuatkan aku lebih bersemangat untuk membuat kerja-kerja yang tertangguhku.

Sekian...

No comments:

Post a Comment