Thursday, May 16, 2013

Dia ada dalam jadual saya...

Salam...

"Aku ada dalam jadual dia." vs "Dia ada dalam jadual aku"

Dua benda yang nampak sama tapi ada mengandungi dua maksud yang sangat tidak sama. Ok, yang mula-mula tu "Aku ada dalam jadual dia" maksudnya, aku merupakan antara orang penting dalam hidup dia sebab aku boleh wujud dalam jadual dia. Jadi kalau aku nak tahu betapa pentingnya aku pada mereka...aku kena pastikan yang aku wujud dalam jadual dia. Setiap minggu paling kurang pun sekali dia akan letak nama aku dekat dalam jadual waktu dia untuk jumpa aku. Hehehe....terasa pentingnya aku pada dia...

Yang kedua tu pula, "Dia ada dalam jadual aku" maksudnya, aku akan beriya-iya untuk masukkan dia di dalam jadual waktu aku pula. Kiranya, dia adalah orang penting yang aku perlu jumpa. Aku kena juga call atau mesej dia supaya aku dapat jumpa dia.

Entah apalah yang aku merepek dekat atas nie.... Tujuan asal nak cakap bezanya pelajar dan pensyarah. Kedua-dua ayat tu menunjukkan sikap pelajar itu waktu buat final projek mereka. Ayat yang pertama tu "Aku ada dalam jadual dia" tu menunjukkan yang pelajar tu jarang berjumpa dengan pensyarah mereka sehingga penyarah pula yang terpaksa call dan cari pelajar dia. Kesian pensyarah tu dapat pelajar macam tu. Ayat kedua pula, "Dia ada dalam jadual aku" maksudnya betapa bersungguhnya pelajar itu untuk jumpa dengan pensyarah dia. Dia akan meletakkan satu hari khusus untuk jumpa dengan pensyarah tu je.

Untuk kedua-dua ayat nie, aku biasanya jadikan ayat no 2 tu sebagai panduan untuk aku. Aku akan jadikan pensyarah itu penting dalam hidup aku. Yalah, kalau tak memang tak siaplah final projek aku. Jadi, terpaksalah berusaha sikit pergi jumpa dan bincang dengan pensyarah tu setiap minggu. Tapi, tak payah setiap minggu sangat pun tak apa janji jelas apa yang kena buat.

*** Dia ada dalam jadual aku, tapi jadual itu selalu hilang sehingga terpaksa di buat baru untuk setiap hari...
*** Aku ada dalam jadual dia, supaya dia sentiasa ingat yang aku masih wujud di atas muka bumi ini...

No comments:

Post a Comment