Wednesday, August 13, 2014

Sweet + sentap

Assalamualaikum...

"Jawatan pensyarah tapi tak mengajar, tak rasa ke dapat duit tu..." ---> Ayat yang tersentap sekejap sebab keluar daripada mulut dia.

Benda yang dah selalu aku fikir. Sampai tadi, aku tergerak untuk berhenti daripada meneruskannya. Aku cuba cari tempat lain, tapi aku buntu. Tak tau nak cari dekat mana. Tiba-tiba tadi, waktu call En FAA... dia cadangkan cari dekat melaka.

"Kenape melaka?" aku tanya.
"Asal, dah tak nak duduk melaka dah? Tak puas lagi duduk kl?" jawabnya.
"Emm..." aku tak sempat jawab dia balas...
"Duduk melakalah, dekat sikit dengan mak ayah. Kalau diaorang sakit, kita ada nak jaga."
"Okay..." jawabku sebelum disambung dengan beberapa sebab lain yang membuatkan balik melaka adalah pilihan terbaik.

'Ya, memanglah nak balik melaka tapi tak sangka pula secepat ini... Bukan tak puas duduk kl cuma, terlalu mendadak keputusan En FAA tu. Ingatkan, dalam 2 3 tahun duduk kl baru pindah melaka tapi nampak gayanya macam tidaklah...'

Teringat kata-kata mak beberapa hari lepas. "Lepas nie kena banyak terimalah sebab nampak gaya macam En FAA tu lebih menjaga mak ayah dia." 'Mak... kata-katamu itu betul belaka. Waaa....'

Nota kecil,
Ada hikmahnya aku tergerak untuk berhenti. Ada hikmahnya hatiku tertutup untuk cari rumah sewa lain. Ada hikmahnya aku tergerak nak kerja melaka balik. Ada hikmahnya...

No comments:

Post a Comment