Sunday, October 23, 2011

Pandai memilih bahasa...

Kita sangat mengharapkan orang mengunakan bahasa yang elok bila bercakap dengan kita tapi kita? Adakah kita mengunakan bahasa yang elok semasa berbual dengan orang lain? Bagaimana pula bahasa yang kita gunakan, adakah bahasa yang sopan atau sebaliknya?

Kalau diri sendiri tak tahu menjaga perasaan orang dengan mengunakan bahasa yang elok... jadi, jangan berharaplah orang akan mengunakan bahasa yang elok dan sedap didengar. Senangkan, guna bahasa yang elok maka orang pun akan mengunakan bahasa yang elok juga. 

Ini tidak, selalu sangat keluarkan ayat yang makan dalam. Kita yang dengar nie panas hati je. Nak balas nanti ada je benda yang dia balas balik. Sakitnya hati dengar ayat dia tapi dia boleh buat bodoh je. Kalau kita buat dia macam tu tahu pula dia nak marah. Lepas nie tak payah marahlah sebab ayat kau pun sama je menyakitkan hati.

Pantang tersalah cakap nak ungkit sampai bertahun-tahun. Kalau dia yang salah cakap pandai pula dia diam, nak ungkit sikit pun tak boleh. Padahal bahasa yang dia gunakan itu sangat pelik dan tak logik. Mungkin suasana kita dibesarkan berbeza sebab tu bahasa dia sangat unik sikit.

Nota: Guna bahasa yang sopan kalau tak nak orang guna bahasa yang teruk dengan kamu. Guna bahasa yang mudah difahami walaupun kita berasal dari pelbagai keadaan dan tempat. Jaga hubungan persahabatan yang terbina antara kita dengan orang lain dan jagalah hatinya dengan tidak mengunakan ayat yang makan dalam. Semua orang ada perasaan, jagalah perasaan mereka dengan kata-kata kita dan dia juga akan berbuat begitu denganmu.

No comments:

Post a Comment