Monday, October 10, 2011

"apa yang dilihat tak semetinya sama dengan apa yang kita fikirkan..tanya.selidik kaji.baru buat kesimpulan.bukan andaian." <-- petikan daripada status seorang rakan fb


Aku nak sangat komen pada apa yang dia tulis kat dalam fb tapi... aku tau, kalau aku komen mesti ada yang tak puas hati pulak dengan aku. Jadi, aku komen dekat blog jelah... Aku malaslah nak timbulkan kemarahan orang...hehehe(baik tak aku...)

Yup, apa yang dilihat sangat tak sama dengan apa yang sebenarnya. Nampak baik, sopan pekertinya, lemah lembut tutur katanya dan ayu penampilannya tapi sebenarnya...hanya untuk tontonan semata-mata. Aku nie taklah jahat mana, selalu gak puji orang. Tapi, kadang-kadang pelik juga... bila aku puji orang tu semua kawan2 aku diam. Emm...pelik2...

Kawan aku ada yang siap angkat bahu sesama sendiri. Ada yang pandang pelik, macam aku nie salah cakap. Ada yang tiba-tiba buat malas nak layan. Ada juga yang tarik muka @ buat muka meluat. (aku tak nampak, tapi aku agak je hehehe...)

Tanya, selidik, kaji...baru buat kesimpulan. Bukan andaian.

Tanya member2 dia tak pun musuh2 dia...
Selidik perangai dia betul-betul bukan tipu-tipu...
Kaji sikap dia dengan sangat teliti...
Baru buat kesimpulan dengan betul sebetul betulnya...

Aku suka je buat andaian, sebab aku suka fikir positif. Seberapa buruk pun dia buat aku akan cuba fikir positif. Tapi sebab rakan fb aku dah tulis macam nie, jadi lepas nie kena tanya, selidik dan kaji dulu ar... Tak payah buat andaian baik terus buat kesimpulan je. Kalau kesimpulan tu salah??? (angkat bahu mata pandang ke atas dan jelir lidah...)

nota: Luahkan je apa yang terpendam jangan buat orang fikir negetif tentang kamu. Semua orang berhak nak cakap apa sahaja yang mereka rasa...jadi, tolong bagi tahu pada mereka semua perkara yang sebenarnya. Jangan simpan kemudian pendam dan lepas tu nangis sorang-sorang sebab orang lain tak faham apa yang kamu alami. Nak faham macam mana kalau perkara yang sebenarnya tidak diceritakan secara jelas. 

Jangan salahkan mereka yang berfikiran negetif tentang kamu sekiranya kamu sendiri tiada mahu membetulkan keadaan. Jangan salahkan mereka berkata buruk tentang dirimu sekiranya engkau sendiri tak mahu membetulkan keburukan engkau itu.

No comments:

Post a Comment