Tuesday, September 13, 2011

Pelajar kanan???


“Pelajar kanan ke?” Tanya pelajar yang memakai baju pink lembut itu.

Aku terkejut dengan teguran itu. Soalannya pun antara dengar dengan tidak je. Nak tak nak terpaksa aku bertanya semula kepada pelajar itu. “Ya, saya? Apa dia?” Tanyaku.

“Pelajar kanan ke?” Pelajar yang memakai baju kurung pink lembut itu mengulang semula soalannya.

“Pelajar kanan?” Balasku kehairanan. Pelajar kanan ape benda tu? Pernah dengar sebelum ini tapi aku pun tak tahu maksudnya.

“Emm…maksudnya senior. Akak nie senior kat sini ke?” Tanya pelajar tu semula.

“Oh, ha…ya. Ada apa?” Ujarku. Cakaplah senior nie tak panggil pelajar kanan pula manalah aku tahu.

“Kak, makmal computer PHT kat mana ya?” Ujarnya sambil menunjukkan jadual kelasnya kepadaku.

“Oh, makmal computer. Jalan terus ikut depan nie lepas tu belok kiri. Nanti Nampak tangga. Naik tangga tu ke tingkat atas. Lepas tu ambil kiri.”ujarku yakin sambil tanganku menunjukkan arah jalan yang perlu pelajar itu ambil.

“Ha…naik atas lagi ke?” aku mendengar keluhan daripada kawannya yang sebelum ini hanya terdiam. Dalam hati aku hanya tersenyum mendengarkeluhan itu. Selama aku belajar di sini selama 4 tahun belum pernah lagi kelasku berada di tingkat 1 atau pun ground floor. Biasanya kelasku mesti berada di tingkat atas sekali.

“kak tangga yang depan nie ke?” Tanya pelajar berbaju pink lembut itu lagi.

“Eh, tak. Jalan ke kiri dulu nanti jumpa tangga baru naik.”ujarku lembut kepada junior-juniorku itu. Memang yakin sangat yang diaorang tu junior aku sebab dia guna makmal computer PHT, tu kan makmal computer untuk jurusan aku.

“Terima kasih ya kak.” Ucapnya. Dia kemudian berlalu pergi mengikut arah yang telah aku berikan.

‘Nasib baik junior nie tak tahu yang aku nie tengah ponteng kelas.’ujarku dalam hati. Perbezaan ponteng kelas waktu sekolah dengan university sangat berbeza. Ha, tengoklah…kalau ponteng kelas waktu u tak ada sapa pun nak ambil tahu. Kawan-kawan pun buat tak kesah je. Kalau waktu sekolah dulu, kecoh kut satu kelas. Walaupun yang poteng kelas tu memang dah biasa pun buat kerja tu. Dekat u, tak ada siapa pun yang nak marah kalau ponteng kelas berbeza dengan kalau dekat sekolah. Habis mak ayah semua tahu.

***Tak kiralah u pelajar yang rajin tak pernah ponteng kelas atau u pelajar yang memang tak pernah ponteng kelas kalau u tak dapat tangkap apa yang lecture tu ajar tak guna juga. Kalau u suka ponteng kelas cubalah kejar balik apa yang u tertinggal tu. Supaya u jadi orang yang berguna…***

No comments:

Post a Comment