Tuesday, June 25, 2013

Sahabat jom pakai tudung...


Salam...

Sahabat, awak memang cantik. Bila awak free hair (tidak bertudung) awak memang cantik tapi tidak secantik saat awak pakai tudung waktu kita sama-sama di sekolah dulu. Teringat zaman sekolah dulu, awak bertudung dan saya juga bertudung. Kita memakainya sepanjang waktu persekolahan yang panjang ditambah pula dengan kelas agama dan kelas tambahan disebelah petangnya. Waktu itu, tidak ada sedikit pun perasaan rimas atau panas yang wujud hasil daripada tudung yang kita pakai. Awak ingat tak?

Kenapa awak berubah? Saya tidak akan sentiasa berada di sisi awak untuk mengingatkan awak setiap masa sebab saya terlalu sibuk dengan urusan seharian saya, maafkan saya awak. Awak, pakailah tudung... Saya akui, awak memang cantik... Bila awak bertudung, awak makin cantik... Betul saya tak tipu awak... 

Ok ok... kalau awak tak nak pakai tudung, awak pakai selendang tak pun tudung sarung... Paling tak pun, awak pakai skaf tutup rambut dulu... nnti bila dah biasa, awak pakailah tudung yang sempurna. Serius, awak sangat cantik bila pakai tudung, takkanlah saya nak tipu awak. Kitakan kawan dah lama....


Awak memang cantik walaupun bertudung...

Hari tu berpeluang sembang dengan seorang ayah yang mempunyai 4 orang anak dan berumur dalam lingkungan lewat 40an. Aku bertanya kepadanya, "Apa perasaan ayah bila tengok anaknya free hair?"
Dengan nada yang perlahan tetapi masih boleh ditangkap oleh pendengar ini dia berkata "Shame lah".
Aku bertanya semula kepadanya, "Apa dia?". Dia menjawab, kali ini jawapannya jelas kedengaran "Shame, kenapa ada something dengan nie ke?" tanyanya kembali. "Eh, taklah. Alhamdulillah, family saya semua pakai tudung." Jawabku. "Saya selalu pergi makan dengan adik dan nampak ada sesetengah family nie yang anak dia free hair" tambahku lagi. "Mendidik anak nie tugas ayah. Kena tengok juga ayah dengan mak dia macam mana. Mak dia pakai tudung ke?" Dia menjelaskan kepadaku dan bertanya semula kepadaku. "Pakai je..." Jawabku. "Salah pada ayah dialah salah mendidik." ringkas jawapannya.

Kesimpulannya, tak boleh nak salah kan ayah seratus peratus sebab kadang-kadang ayah dah tegur tapi anak2 yang tak nak dengar. Pengaruh persekitaran dan rakan sebaya juga menjadi punca mereka2 ini untuk free hair. Selain itu, perasaan ingin cantik yang membuak-buak di usia remaja juga mendorong mereka untuk free hair. So, tak boleh nak salahkan parents seratus peratus dalam hal ini walaupun tugas mendidik itu memang lebih pada ibu dan bapa...

Wassalam...

*Saya tak sempurna, kadang2 ada salahnya dalam tulisan2 saya. Maafkan saya...

No comments:

Post a Comment